ماده 1. عنوان
عنوان رشته، «علوم اسلامی با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی» در مقطع سطح دو است.
ماده 2. تعریف
سطح دو «علوم اسلامی با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی» دومین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشتههای حوزۀ دانشی «اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی» بوده كه طلّاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش میپردازند و پس از احراز توان علمی با ارائه تحقیق پایانی، موفّق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش میشوند.
ماده 3. اهداف
- زمینه سازی جهت تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
- شناخت استدلالیِ مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش استنباط فقهی؛
- ایجاد توان استفاده از منابع و متون مهمّ فقهی و اصولی؛
- شناخت و تبیین معارف و مضامین مهم گرایش تعلیم و تربیت از علوم اسلامی و ایجاد توان بهرهگیری از آن؛
- آمادهسازی طلّاب برای فعالیتهای تبلیغی و تدریس موضوعات مرتبط در سطح یک؛
- ایجاد توان تحقیق در حدّ جمعآوری، تتبّع و جمعبندی مطالب در زمینۀ تعلیم و تربیت اسلامی؛
- ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی؛
- تقویت باور به هویّت و رسالت حوزه و روحانیّت؛
- تربیت طلّاب مستعد جهت ورود به مقطع بالاتر.
ماده4. سیاستها
- اهتمام به رشد جامع طلّاب در ابعاد نگرشی، اخلاقی، علمی و تبلیغی؛
- اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی، معنوی و اعتقادی طلّاب؛
- تأكید بر آموزشهای پژوهشگرا؛
- تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد معیارهای لازم؛
- تأکید بر ارزشیابی جامع به لحاظ روش و ابعاد رشد؛
- تأکید بر بهرهگیری از اساتید و مدیران متخلّق، متعهّد و متخصّص؛
- توجّه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
- تكیه بر آموزش موضوعات اصلی دانشِ تعلیم و تربیت و مهارتهای مرتبط؛
- تأكید بر بهرهگیری از ابزارهای نوین و روشهای كارآمد آموزشی- پژوهشی؛
- اهتمام به شناسایی و حمایت از طلّاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
ماده 5. نظام آموزشی
نظام آموزشی این رشته و گرایش به صورت نیمسالی، درسی[1] و حضوری است و بدون احتساب زمان تدوین تحقیق پایانی، در پنج نیمسال ارائه میشود.
تبصره: حدّاكثر مدّت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تدوین تحقیق پایانی، هفت نیمسال است.
ماده 6. شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی براساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
- موفقیت در سنجش علمی.
ماده 7. عناوین و مشخصات كلی دروس
ردیف | عنوان | واحد | ساعت |
دروس عمومی | 34 | 560 | |
دروس تخصصی رشته علوم اسلامی | 22 | 408 | |
دروس تخصصی گرایش تعلیم و تربیت | 30 | 544 | |
جمع کل ساعات | 85 | 1512 |
ماده 8. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
الف) دروس عمومی
ردیف | عنوان درس | واحد | ساعت | اهداف |
فقه 1 تا 4 | 17 | 280 | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه درسی ابلاغی معاونت آموزش | |
اصول فقه 1 تا 4 | 17 | 280 | شناخت استدلالی مسائل مهم اصول فقه طبق برنامه درسی ابلاغی معاونت آموزش | |
جمع | 34 | 560 |
|
ب) دروس تخصصی مشترک رشته علوم اسلامی
ردیف | عنوان درس | واحد | ساعت | هدف درس |
تفسیر قرآن کریم 1 | 1 | 16 | آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای اول تا سوم قرآن کریم، همراه با خلاصهنویسی[2] بر اساس تفسیر نمونه | |
تفسیر قرآن کریم 2 | 1 | 16 | آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای چهارم تا ششم قرآن کریم، همراه با خلاصهنویسی بر اساس تفسیر نمونه | |
تفسیر قرآن کریم 3 | 1 | 16 | آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای هفتم تا نهم قرآن کریم، همراه با خلاصهنویسی بر اساس تفسیر نمونه | |
تفسیر قرآن کریم 4 | 1 | 16 | آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای دهم تا دوازدهم قرآن کریم، همراه با خلاصهنویسی بر اساس تفسیر نمونه | |
تفسیر قرآنکریم 5 | 1 | 16 | آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای سیزدهم تا پانزدهم قرآن کریم، همراه با خلاصهنویسی بر اساس تفسیر نمونه | |
روش تفسیر قرآن کریم | 1 | 16+8 نظری - عملی | شناخت قواعد و مراحل تفسیر صحیح قرآن کریم و کسب مهارت لازم | |
تفسیر موضوعی | 2 | 32 | شناخت و بررسی برخی از موضوعات تعلیم و تربیت در قرآن بر اساس قواعد فراگرفته در مبحث روش تفسیر قرآن | |
روش فهم حدیث | 1 | 16+8 نظری - عملی | شناخت قواعد و روشهای مؤثر در فهم حدیث و کسب مهارت لازم | |
فقه الحدیث | 2 | 32 | شناخت محتوای برخی از احادیث تعلیم و تربیت و سیره تربیتی اهلبیتعلیهمالسلام در منابع معتبر روایی همراه با خواندن متن احادیث منتخب | |
رجال کاربردی | 1 | 16+8 نظری - عملی | تطبیق مباحث مهمّ، کاربردی و نکات اساسی علم درایه و رجال بر احادیث و بیان معیارهای وثاقت راویان و اعتبار حدیث | |
مباحث جدید کلامی | 2 | 32 | شناخت مفاهیم و مهمترین مسائل و مباحث جدید کلامی مانند: منشأ دین، تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین، هرمنوتیک و پاسخ به شبهات مهم | |
عقائد خاص شیعه | 1 | 16 | تبیین استدلالی اعتقادات خاص شیعه مانند: امامت، ولایت، بداء، توسل، شفاعت، رجعت، تقیه و انتظار با رویكرد پاسخ به شبهات | |
فلسفه اسلامی | 4 | 64 | شناخت مفاهیم، اصطلاحات، ساختار و مسائل مهم فلسفه اسلامی بر اساس حكمت متعالیه | |
روش سخنرانی دینی | 2 | 16+32 نظری - عملی | شناخت اصول، آداب، مراحل و روشهای کارآمد سخنرانی دینی به منظور کسب مهارتهای لازم | |
روش تحقیق | 1 | 16+8 نظری - عملی | شناخت ابعاد منطقی مشکل و مساله تحقیق و تدوین نظرات و اقوال در ساختار علمی و کسب مهارت لازم | |
جمع ساعات | 22 | 400 |
|
ب) دروس اختصاصی گرایش تعلیم و تربیت اسلامی
ردیف | عنوان درس | واحد | ساعت | هدف درس |
آشنایی با علوم تربیتی | 2 | 32 | آشنایی با مهمترین مباحث علوم تربیتی مانند: مفاهیم، موضوع، ساختار، قلمرو و شاخههای آن | |
نظام تعلیم و تربیت اسلامی 1 | 2 | 32 | آشنایی با مبانی و اهداف تعلیم و تربیت بر اساس منابع اسلامی | |
نظام تعلیم و تربیت اسلامی 2 | 2 | 32 | آشنایی با اصول و روشهای تعلیم و تربیت بر اساس منابع اسلامی | |
نظام تعلیم و تربیت اسلامی 3 | 2 | 32 | آشنایی با ساحتها، مراحل، عوامل و موانع تعلیم و تربیت بر اساس منابع اسلامی | |
فقه تربیت | 1 | 16 | آشنایی با کلیات دانش فقه تعلیم و تربیت (شامل: مفاهیم، موضوع، ساختار، روش، منابع و ارتباط با دانشهای دیگر) | |
آراء و آثار تعلیم و تربیت اسلامی | 2 | 32 | شناخت آثار و اندیشههای دانشمندان اسلامی در زمینه تعلیم و تربیت | |
تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام | 2 | 32 | شناخت تاریخ تعلیم و تربیت در جوامع اسلامی با تأکید بر جوامع شیعی، همراه با بررسی تاریخچه شکلگیری و اهداف و فعالیتهای نهادها و سازمانهای آموزشی | |
تربیت دینی کودک و نوجوان | 1 | 16 | آشنایی با اصول و روشهای تربیت اسلامی کودک و نوجوان | |
مسائل نوجوانان و جوانان | 1 | 16 | شناخت مهمترین مسائل و چالشهای تربیتی نوجوانان و جوانان در عصر حاضر و بررسی راهحلهای آن | |
روش تحقیق در تعلیم و تربیت | 1 | 16+8 نظری - عملی | آشنایی با مهمترین قواعد، روشهای کمی و کیفی و فرایند تحقیق در تعلیم و تربیت | |
مدیریت و رهبری آموزشی | 2 | 32 | آشنایی با کلیات دانش مدیریت و رهبری آموزشی (مانند: مفاهیم، موضوع، ساختار، روش، منابع و ارتباط با دانشهای دیگر) | |
برنامهریزی آموزشی و درسی | 2 | 32 | آشنایی با مهمترین مباحث برنامهریزی آموزشی و درسی (مانند: مفاهیم، موضوع، مبانی، اهداف، اصول، سیاستها، الگوها، روش و مراحل) | |
روانشناسی عمومی | 2 | 32 | آشنایی با کلیات روانشناسی و مهمترین مکاتب و شاخههای دانش روانشناسی و نقد آنها از منظر اسلامی | |
روانشناسی رشد | 2 | 32 | آشنایی با مراحل، ویژگیها و ابعاد و نظریههای رشد و نقد آنها از منظر اسلامی | |
روانشناسی شخصیت | 2 | 32 | آشنایی با نظریههای شخصیت و نقد آنها از منظر اسلامی | |
اصول و روشهای تدریس | 1 | 16+8 نظری - عملی | آشنایی با اصول و روشهای تدریس و کلاسداری و کسب مهارتهای لازم | |
زبان عمومی | 1 | 32 عملی | ایجاد توان درک مطلب و ترجمه متون ساده عربی مرتبط با تعلیم و تربیت اسلامی | |
تحقیق پایانی | 2 | 64 عملی | ارائه پژوهشی جامع در موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت اسلامی | |
جمع ساعات | 30 | 544 |
|