آشنایی با كلیات و برنامه‌ درسی رشته «علوم اسلامی با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی» سطح دو

ماده 1. عنوان

عنوان رشته، «علوم اسلامی با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی» در مقطع سطح دو است.

ماده 2. تعریف

سطح دو «علوم اسلامی با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی» دومین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته‌های حوزۀ دانشی «اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی» بوده كه طلّاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش می‌پردازند و پس از احراز توان علمی با ارائه تحقیق پایانی، موفّق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می‏شوند.

ماده 3. اهداف

  1. زمینه سازی جهت تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. شناخت استدلالیِ مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش‌ استنباط فقهی؛
  3. ایجاد توان استفاده از منابع و متون مهمّ فقهی و اصولی؛
  4. شناخت و تبیین معارف و مضامین مهم گرایش تعلیم و تربیت از علوم اسلامی و ایجاد توان بهره‌گیری از آن؛
  5. آماده‌سازی طلّاب برای فعالیت‌های تبلیغی و تدریس موضوعات مرتبط در سطح یک؛
  6. ایجاد توان تحقیق در حدّ جمع‌آوری، تتبّع و جمع‌بندی مطالب در زمینۀ تعلیم و تربیت اسلامی؛
  7. ایجاد توان پاسخ‌گویی به پرسش‌های عمومی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی؛
  8. تقویت باور به هویّت و رسالت حوزه و روحانیّت؛
  9. تربیت طلّاب مستعد جهت ورود به مقطع بالاتر.

 

ماده‌4. سیاست‌ها

  1. اهتمام به رشد جامع طلّاب در ابعاد نگرشی، اخلاقی، علمی و تبلیغی؛
  2. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی، معنوی و اعتقادی طلّاب؛
  3. تأكید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد معیارهای لازم؛
  5. تأکید بر ارزشیابی جامع به لحاظ روش و ابعاد رشد؛
  6. تأکید بر بهره­گیری از اساتید و مدیران متخلّق، متعهّد و متخصّص؛
  7. توجّه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  8. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی دانشِ تعلیم و تربیت و مهارت‌های مرتبط؛
  9. تأكید بر بهره‏گیری از ابزارهای نوین و روش‏های كارآمد آموزشی- پژوهشی؛
  10. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلّاب مستعد؛
  11. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

 

ماده 5. نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته و گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[1] و حضوری است و بدون احتساب زمان تدوین تحقیق پایانی، در پنج نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره: حدّاكثر مدّت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تدوین تحقیق پایانی، هفت نیم‌سال است.

ماده 6. شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت‏های عمومی و اخلاقی براساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. موفقیت در سنجش علمی.

ماده 7. عناوین و مشخصات كلی دروس

ردیف

عنوان

واحد

 ساعت

  1.  

دروس عمومی

34

560

  1.  

دروس تخصصی رشته علوم اسلامی

22

408

  1.  

دروس تخصصی گرایش تعلیم و تربیت

30

544

جمع کل ساعات

85

1512

 

 

 

ماده 8. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

الف) دروس عمومی

ردیف

عنوان درس

واحد

ساعت

اهداف

  1.  

فقه 1 تا 4

17

280

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه درسی ابلاغی معاونت آموزش

  1.  

اصول فقه 1 تا 4

17

280

شناخت استدلالی مسائل مهم اصول فقه طبق برنامه درسی ابلاغی معاونت آموزش

جمع

34

560

 

 

ب) دروس تخصصی مشترک رشته علوم اسلامی

ردیف

عنوان درس

واحد

ساعت

هدف درس

  1.  

تفسیر قرآن کریم 1

1

16

آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای اول تا سوم قرآن کریم، همراه با خلاصه‌نویسی[2] بر اساس تفسیر نمونه

  1.  

تفسیر قرآن کریم 2

1

16

آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای چهارم تا ششم قرآن کریم، همراه با خلاصه‌نویسی بر اساس تفسیر نمونه

  1.  

تفسیر قرآن کریم 3

1

16

آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای هفتم تا نهم قرآن کریم، همراه با خلاصه‌نویسی بر اساس تفسیر نمونه

  1.  

تفسیر قرآن کریم 4

1

16

آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای دهم تا دوازدهم قرآن کریم، همراه با خلاصه‌نویسی بر اساس تفسیر نمونه

  1.  

تفسیر قرآن‌کریم 5

1

16

آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای سیزدهم تا پانزدهم قرآن کریم، همراه با خلاصه‌نویسی بر اساس تفسیر نمونه

  1.  

روش تفسیر قرآن کریم

1

16+8

نظری - عملی

شناخت قواعد و مراحل تفسیر صحیح قرآن کریم و کسب مهارت لازم

  1.  

تفسیر موضوعی

2

32

شناخت و بررسی برخی از موضوعات تعلیم و تربیت در قرآن بر اساس قواعد فراگرفته در مبحث روش تفسیر قرآن

  1.  

روش فهم حدیث

1

16+8

نظری - عملی

شناخت قواعد و روش‌های مؤثر در فهم حدیث و کسب مهارت لازم

  1.  

فقه الحدیث

2

32

شناخت محتوای برخی از احادیث تعلیم و تربیت و سیره تربیتی اهل‌بیتعلیهم‌‌السلام در منابع معتبر روایی همراه با خواندن متن احادیث منتخب

  1.  

رجال کاربردی

1

16+8

نظری - عملی

تطبیق مباحث مهمّ، کاربردی و نکات اساسی علم درایه و رجال بر احادیث و بیان معیارهای وثاقت راویان و اعتبار حدیث

  1.  

مباحث جدید کلامی

2

32

شناخت مفاهیم و مهمترین مسائل و مباحث جدید کلامی مانند: منشأ دین، ‌تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین، هرمنوتیک و پاسخ به شبهات مهم

  1.  

عقائد خاص شیعه

1

16

تبیین استدلالی اعتقادات خاص شیعه مانند: امامت، ولایت، بداء، توسل، شفاعت، رجعت، تقیه و انتظار با رویكرد پاسخ به شبهات

  1.  

فلسفه اسلامی

4

64

شناخت مفاهیم، اصطلاحات، ساختار و مسائل مهم فلسفه اسلامی بر اساس حكمت متعالیه

  1.  

روش سخنرانی دینی

2

16+32

نظری - عملی

شناخت اصول، آداب، مراحل و روش‌های کارآمد سخنرانی دینی به منظور کسب مهارت‌های لازم

  1.  

روش تحقیق

1

16+8

نظری - عملی

شناخت ابعاد منطقی مشکل و مساله تحقیق و تدوین نظرات و اقوال در ساختار علمی و کسب مهارت لازم

جمع ساعات

22

400

 

 

 

 

 

 

ب) دروس اختصاصی گرایش تعلیم و تربیت اسلامی

ردیف

عنوان درس

واحد

ساعت

هدف درس

  1.  

آشنایی با علوم تربیتی

2

32

آشنایی با مهم‌ترین مباحث علوم تربیتی مانند: مفاهیم، موضوع، ساختار، قلمرو و شاخه‌های آن

  1.  

نظام تعلیم و تربیت اسلامی 1

2

32

آشنایی با مبانی و اهداف تعلیم و تربیت بر اساس منابع اسلامی

  1.  

نظام تعلیم و تربیت اسلامی 2

2

32

آشنایی با اصول و روش‌های تعلیم و تربیت بر اساس منابع اسلامی

  1.  

نظام تعلیم و تربیت اسلامی 3

2

32

آشنایی با ساحت‌ها، مراحل، عوامل و موانع تعلیم و تربیت بر اساس منابع اسلامی

  1.  

فقه تربیت

1

16

آشنایی با کلیات دانش فقه تعلیم و تربیت (شامل: مفاهیم، موضوع، ساختار، روش، منابع و ارتباط با دانش‌های دیگر)

  1.  

آراء و آثار تعلیم و تربیت اسلامی

2

32

شناخت آثار و اندیشه‌های دانشمندان اسلامی در زمینه تعلیم و تربیت

  1.  

تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام

2

32

شناخت تاریخ تعلیم و تربیت در جوامع اسلامی با تأکید بر جوامع شیعی، همراه با بررسی تاریخچه شکل‌گیری و اهداف و فعالیت‌های نهادها و سازمان‌های آموزشی

  1.  

تربیت دینی کودک و نوجوان

1

16

آشنایی با اصول و روش‌های تربیت اسلامی کودک و نوجوان

  1.  

مسائل نوجوانان و جوانان

1

16

شناخت مهم‌ترین مسائل و چالش‌های تربیتی نوجوانان و جوانان در عصر حاضر و بررسی راه‌حل‌های آن

  1.  

روش تحقیق در تعلیم و تربیت

1

16+8

نظری - عملی

آشنایی با مهم‌ترین قواعد، روش‌های کمی و کیفی و فرایند تحقیق در تعلیم و تربیت

  1.  

مدیریت و رهبری آموزشی

2

32

آشنایی با کلیات دانش مدیریت و رهبری آموزشی (مانند: مفاهیم، موضوع، ساختار، روش، منابع و ارتباط با دانش‌های دیگر)

  1.  

برنامه‌ریزی آموزشی و درسی

2

32

آشنایی با مهم‌ترین مباحث برنامه‌ریزی آموزشی و درسی (مانند: مفاهیم، موضوع، مبانی، اهداف، اصول، سیاست‌ها، الگوها، روش و مراحل)

  1.  

روان‌شناسی عمومی

2

32

آشنایی با کلیات روان‌شناسی و مهم‌ترین مکاتب و شاخه‌های دانش روان‌شناسی و نقد آن‌ها از منظر اسلامی

  1.  

روان‌شناسی رشد

2

32

آشنایی با مراحل، ویژگی‌ها و ابعاد و نظریه‌های رشد و نقد آن‌ها از منظر اسلامی

  1.  

روان‌شناسی شخصیت

2

32

آشنایی با نظریه‌های شخصیت و نقد آن‌ها از منظر اسلامی

  1.  

اصول و روش‌های تدریس

1

16+8

نظری - عملی

آشنایی با اصول و روش‌های تدریس و کلاسداری و کسب مهارت‌های لازم

  1.  

زبان عمومی

1

32

عملی

ایجاد توان درک مطلب و ترجمه متون ساده عربی مرتبط با تعلیم و تربیت اسلامی

  1.  

تحقیق پایانی

2

64

عملی

ارائه پژوهشی جامع در موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت اسلامی

جمع ساعات

30

544

 

 

 

 

 

 

 

 

[1]. در این نظام هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا ردّ در یک درس، تأثیری در قبولی یا ردّ دروس دیگر ندارد.

[2]. دروس تفسیر قرآن کریم 1 تا 5 به صورت مطالعاتی (همراه با جلسات حضوری محدود برای ارائه برخی از مباحث ضروری) و زیر نظر استاد راهنما اجرا شود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش