1- در برگزاری امتحانات نیمسال اول با دو نکته مواجه بوده و هستیم: نخست اینکه دروس به صورت نیمسالی ارائه می شود و طلاب درخواست دارند بلافاصله بعد از تحصیل دروس نیمسال اول امتحانات برگزار شود تا با حضور ذهن و آمادگی بیشتری در امتحانات شرکت نمایند. علاوه بر این برخی طلاب از سطح ۲ یا ۳ خود تنها یک یا دو درس دارند و می خواهند زودتر در امتحانات شرکت و سطح خود را تکمیل نمایند. نکته دوم اینکه برگزاری طولانی مدت امتحانات در وسط سال تحصیلی باعث می شود وقفه ای در برگزاری دروس سطح عالی ایجاد کند و اساتید محترم در ارائه دروس با مشکلاتی مواجه شوند.
هر دو نکته مهم و قابل بررسی بوده و شایسته است به گونه ای عمل شود که با کمترین مشکلات مواجه شویم.
بر این اساس برنامه امتحانات سال تحصیلی جاری به صورت زیر برگزار می گردد:
سه نوبت امتحانی دی ماه، پایان خرداد و شهریور طبق روال برگزار می شود و طلاب می توانند در هر کدام از این نوبت ها در امتحانات نیم سال اول و دوم شرکت کنند. از باب نمونه طلبه می تواند در نوبت خرداد در امتحانات هر دو نیمسال شرکت نماید.
علاوه بر نوبت های فوق ممکن است استاد محترمی تا نیمه دیماه محدوده را تمام نکرده باشد و بخواهد با همراهی طلاب در بهمن نیز درس را ادامه دهد و یا طلبه در پایان دیماه آمادگی شرکت در امتحانات را ندارد لذا زمینه ای فراهم شده است این طلاب به صورت محدود ( محدود از نظر تعداد درس انتخابی جهت شرکت در امتحان ) در یک نوبت سه روزه قبل از ماه رمضان و یک نوبت دو روزه بعد از ماه رمضان در امتحان شرکت کنند.
علاوه بر موارد فوق یک نوبت امتحانی در مرداد ماه طراحی شده است تا کسانی که برای شرکت در امتحانات پایان خرداد با مانعی مواجه هستند بتوانند از فرصت مرداد برای شرکت در امتحان استفاده نمایند.
۲- با توجه به مطالب پیش گفته امکان اختصاص ۱۰ روز به هر نوبت امتحانی وجود ندارد و اگر طلبه عزیزی با مشکل پشت سر هم بودن امتحانات خود و فشرده بودن ایام امتحانی مواجه شد می تواند برای برخی از دروس از نوبت های بعدی امتحانات استفاده کند.
۳- تعدد امتحانات به گونه ای تدبیر شده است که ضمن رعایت طلاب به برگزاری دروس آسیب نزند برخی از این تدبیرها عبارتند از: برگزاری سه نوبت امتحانی در تابستان و برگزاری یک نوبت سه روزه امتحان قبل از ماه مبارک رمضان که قطعا دروس آزاد تعطیل هستند.
۴- فرصت کافی داشتن طلاب برای مطالعه و کسب آمادگی بیشتر باعث شده است معدل نمرات امتحانات طلاب در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نسبت به سنوات قبل ۱.۷۷ درصد و قبولی ها نزدیک به ۱۴ درصد افزایش یابد. این تفاوت در حالی است که هیچ گونه تغییر سیاست و روشی در طرح سوالات در سال های اخیر ایجاد نشده است.
۵- لازم به ذکر است در برگزاری امتحانات در سال گذشته بر اساس ارتباطی که با بدنه طلاب داشتیم بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم و البته این به معنی بی نقص بودن نیست و امیدواریم سال به سال با راهنمایی و همکاری اساتید و طلاب محترم با اتفاقات مناسب تری در امتحانات مواجه شویم.
۶- در حوزه علمیه قم نزدیک به ده هزار نفر در حال تحصیلی در سطح عالی هستند و با توجه به تعدد دروس، در هر نیمسال با پنجاه هزار نفر امتحان، در سال با صد هزار نفر امتحان و با محاسبه نوبت تجدیدی با دویست هزار نفر امتحان مواجه هستیم و راهکار اساسی حل این مشکل برگزاری تدریجی امتحانات کتبی شبیه به امتحانات شفاهی است بر همین اساس تلاش می کنیم به این سمت برویم و بار امتحانات فشرده را از دوش طلاب برداریم.
۷- معاونت آموزش حوزه علمیه قم با افتخار آمادگی دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند اساتید و طلاب را دارد و قطعا پیشنهادات مورد بررسی قرار می گیرد و پیشنهاداتی که با حفظ تراز علمی امتحانات به برگزاری روان تر و مناسب تر امتحانات کمک کند حتیالامکان عملی می شود.
فرآیند ثبتنام و ضوابط و شرایط امتحانات
برنامه امتحانات نوبت اول طرح قدیم (کد۵۳۰) و طرح سابق (کد۵۳۱) دیماه
برنامه امتحانات نوبت اول طرح جاری (کد۴۲۹) و جبران کسری معدل دیماه